A hajók kezelőfelülete

A hajók kezelőfelülete

Sziasztok!

A mostani alkalommal a hajó kezelőfelülete kerül terítékre. Elég sokmindent irányíthatunk a hajó kabinjából (sőt, igazából mindent onnan irányítunk), úgyhogy fontosnak tartottam egy rövid leírást eszközölni a hajó ezen területéről.

Kommunikációs és információs panel

A kommunikációs (chat) ablakot a bal oldalon fent találhatjátok. Alapból a panel el van rejtve, az aktiválására viszont üzenetet küldhettek az adott hely (pl. starport) illetve egy adott játékos számára. Előbbinek a jelentősége még nekem sem tiszta, utóbbié viszont magától értetődik. Ezen a panelen keresztül adhatunk hozzá barátokat is játék közben, de kezdeményezhetünk mikrofonos hanghívást is (mostanában nem próbáltam, de beta 1-ben es 2-ben is eleg gyenge volt. Jópofa dolog a zaj közben, de pont ennyire idegesítő is, ha a helyzet forróvá válik.

Az információs ablak a képernyő jobb oldali felső részét foglalja el, ha elfogás van, vagy ha új közeli célpont jelenik meg, azt itt jelzi a rendszer. Ugyan itt értesít a raktér szkennelésről is és szinte minden külső interakciót ide vezet fel a rendszer (ellenben ettől függetlenül jelezheti a rendszer pluszban dedikált üzenettel is például a képernyő közepén vagy máshol).

A képernyő felső közepe a fő információs rész, itt láthatjuk a fontosabb, dedikált üzeneteket elég nagy, jól látható karakterekkel megjelenítve.

  • Például:
    • Charging: Hipertér ugrás / Supercuise gyorsulás töltöttségi mérője. Ha feltöltött akkor 5 mp-s visszaszámlálással végrehajtódik a térváltás. Ilyenkor még meg tudják szakítani az ugrást ha ránk lőnek.
    • Shields offline / online: Pajzsok üzemen kívül / üzemben. Ha a pajzsok ki-be kapcsolnak valamilyen oknál fogva, csatában vagy silent runnál esetleg ütközésnél itt jeleníti meg a rendszer először, majd felvezeti a jobb felső információs listába.
    • Interdiction: Az eltérítést is itt jelzi először a rendszer miközben SC-ben vagyunk.

Kijelölt célpont adatai

A kijelölt célpont igazából igen sokrétű lehet a bolygóktól egészen a lebegő jettison-on át az űrállomásokig. Mindegyikről sokféle információt kapunk, és minden esetben különbözőt, mármint egy állomásról nem fogjuk megkapni, hogy mekkora integritású még a jettison tároló fala.

  • Álalánosságban itt találhatjuk a következőket:
    • Kijelölt Célpont neve (naprendszer, bolygó vagy állomás) és távolsága és alatta a frakciója
    • Aktuális helyünk neve (naprendszer, bolygó, állomás) és frakciója
  • Bal Lent a bolygó sziluett
    • A kijelölt célpont 3D-s megjelenítése.
    • Naprendszer/bolygó esetén bolygó sziluett,
    • Állomás esetén az állomás sziluett,
    • Űrhajó esetén a sziluett valamint pajzs/hull állapota
  • Középen Lent
    • Radar, mely állítható léptékű (logaritmikus vagy lineáris távolság mutatás). A sebességtől függően automatikusan állítja a léptékét. A hajó a radar közepén van, ami a középponttól délre (lefele) található az mögöttünk van. Az ikonok jelzésétől a vonal a tőlünk való vertikális eltérést mutatja.

Kiegészítő irányzék

A kiegészítő irányzékot a fő, passzív radar bal felső részén találhatjuk, mely egy kör alakú kiegészítő “radar” tulajdonképpen. A célkeresztben látható teli kör esetén a befogott cél előttünk, míg ha a kör üres, mögöttünk található. Cargo Scoop aktiválása esetén ez egy külön, dedikált négyszöges célkeresztre vált. A rakomány behúzása közben minél jobban eltérünk a célkereszttől, vagy amennyiben nem megfelelő a behúzáshoz a sebességünk, úgy vörösre vált. Fontos tudni, hogy ha nem a jó sebességgel és nem a jó szögben érkezünk a rakományhoz az sérülhet, rosszabb esetben megsemmisülhet.

A passzív radar

  • Bal oldali sáv
    • Reaktor hőmérséklete. Hajótesttől függően ha 100-140% fölé megy akkor sérülést okoz folyamatosan mindaddig, míg le nem hűtjük, ezt megtehetjük a nagyobb rendszerek kikapcsolásával vagy lassítással, naptól, csillagtól való eltávolodással.
  • Jobb oldali sáv
    • Az űrhajónk sebessége. A kék sáv az optimális sebesség, ha annál gyorsabban megyünk, akkor könnyen elszáguldhatunk a célunk mellett.
    • Az űrhajó Supercuise módban automatán lassít a célhoz érve.
    • Ha 999e km-re érünk a célhoz, akkor felvillan a Destination Locked (cél zárolva, kéken, ekkor a hiperhajtómű kikapcsolásával (J billentyű alap esetben, ha billentyűzettel játszol) kidob minket az SCből és a célpont mellé érünk. Állomás esetén kb. 8 km-es távolságra.
  • A radartól jobbra
    • Űrhajó sziluett: Az űrhajónk 3D-s sziluettje. Támadáskor jelzi a találatok helyét és irányát.
    • 3 kék vonal: A Saját űrhajónk pajzsa, a pajzs erőterének stabilitását jelezve.
    • Vízszintes sáv: Az űrhajó testének állapota. Túl nagy hő esetén a hajótest úgy is sérül hogy a pajzs működik.
    • Energiaelosztó: Az oszlopok alatti 1-2-3 pont: A prioritást jelzi. Minél több a pont annál több energiát kap így annál hatékonyabban üzemel, annál hamarabb tölt újra.
      • (SYS) System: A Pajzs töltés energiája (Balra nyíl a billentyűzeten)
      • (ENG) Engine: A Hajtóművek energiája (Fel nyíl a billentyűzeten)
      • (WEP) Weapon: A fegyverzet töltés energiája (Jobbra nyíl a billentyűzeten)
      • (RST) Reset: Az energia beállítások kiegyenlítése (Le nyíl a billentyűzeten)
    • Üzemanyag fogyasztás: A Fuel Tank a vastag vonal a felirat alatt, ez általában 7-xx tonna között van. Minden hipertér ugrás ezt fogyasztja. A Fuel Tank mindig egész tonnával csökken. Vagyis egy 10,5 fényéves ugrás 11 tonna üzemanyagot fogyaszt. Az aktuális AFR (Active Fuel Reserve) fogyasztás (0.5/h, azaz 0.5 tonna/óra) a reaktor részéről. Egyben a vékonyabb vonal a felirat alatt. Kisebb hajóknál gond lehet, hogy bár az űrhajó képes lenne 8.5 fényévet ugrani, az AFR fogyasztása miatt nem enged csak 8.0-t vagy 7.5-t.
    • Státusz információk:
      • Mass Locked: Tömegvonzás miatti zár. Amíg ez aktív, addig nem lehet hipertérbe vagy supercruise módba lépni. Tipikusan állomásoknál van kb. 6.0 km távolságon belül és mindenhol ahol bármilyen gyenge vagy erős gravitációs hatás éri a hajót.
      • Landing Gear / Futóművek: Ha világít, akkor a futóművek ki van engedve. Kiengedett állapotban a hajó kb. 50%-l lassabb és nem léphet hipertérbe vagy supercruise módba. Leszállásnál ha nincs kiengedve akkor nem tudunk leszállni az állomáson. Nem tudjuk az engine boostot sem használni közben.
      • Cargo Scoop / Raktér lapát: Rakomány befogó. Ha aktiválva van, akkor a középen lévő radartól balra fent lévő Kör alakú célkereszt megváltozik egy Négyszögletes célkeresztre. Amivel a kijelölt, űrben lebegő rakományt becélozva fel lehet venni úgy, hogy átrepülünk felette. Ha aktiválva van, nem tudunk hipertérbe vagy supercruise módba lépni.
      • Célkereszt: A célpont neve és távolsága.

Navigációs panel

Itt található a navigálással kapcsolatos információk, az aktív küldetések és büntetések listája, a közeli kapcsolatok (űrállomás, űrhajók), a kijelölt célpont moduljainak/fegyvereinek listája, és a befogott és raktér szkennerrel szkennelt hajó rakományának listája

Bal fent:

Location: A hely ahol vagyunk

Destination: A kijelölt célpont neve és távolsága

Bal lent:

Galaxy Map: Itt lehet kijelölni a csillagtérképről a célt. Megnézni a kereskedelmi utakat. A felfedezett naprendszerek állapotát (ki uralja, mit termel, mennyire biztonságos, stb)

System Map: Az aktuális naprendszer sematikus és már felfedezett bolygóinak térképe. Az űrállomásokról néhány kereskedelmi adatot le lehet olvasni itt. A bolygók/aszteroidák adatait is itt lehet megnézni.

Középen:

Fentről lefelé távolság szerint sorba rendezve: Először a közelben lévő naprendszeren belüli navigációs pontok, bolygók listája valamint az elérhető szomszédos naprendszerek listája.

Transactions / Tranzakciók

Contracts / Szerződések: Az aktív küldetések listája. Egyszerre több is lehet. A sor végén a hátralévő idő óra/percben megadva.

Fines / Fizetendő büntetések: Büntetések összege és hogy melyik frakciónak vagy naprendszernek kell fizetned. A sor végén a hátralévő idő óra/percben megadva.

Bounties / Fejpénzek: A lelőtt hajókért járó beváltható tokenek listája és összege.

Contacts / Kapcsolatok

Bal oldalon láthatjuk a közelben lévő űrhajók és űrállomások listáját. Jobb oldalt a kijelölt célpont alap adatai. Űrhajók esetén a pilóta veszélyessége (reputációs beosztása)  és a fején lévő vérdíj összege (ezt abban az esetben látjuk, ha sikeresen szkenneltük a hajót. Eszköz nem szükséges hozzá, csak célkeresztben kell lennie amég az alap szkenner lefut rajta). Supercruise módban is használható.

Ugyanitt tudunk az űrállomásokra leszállási engedélyt kérni. Ennek hiányában ha belépünk az állomás területére büntetést kell fizetnünk ami reputációnktól függően jelentősen eltérhet.

Sub Targets / Alárendelt célpontok

A Contacts panelen befogott és pár másodperc alatt szkennelt űrhajó moduljainak és fegyverzetének állapot listája. Supercruise módban is működik.

Cargo / Rakomány

A Contacts panelen befogott és Cargo szkennerrel szkennelt űrhajó rakomány listája. Mielőtt megtámadunk valakit, érdemes megnézni, van-e nála értékes cucc. Supercruise módban nem lehet rakteret szkennelni.

Jobb oldali fő információs és beállítási panel

Itt található a játékos állapota, az űrhajó moduljainak állapota, a fegyver rendszerek csoportosítása, a saját hajó csomagtere, és a saját űrhajó funkcióinak vezérlése

Status / Állapot

A játékos pénzügyi és diplomáciai adatai. Az adott naprendszerrel és annak birtokosával szembeni viszonyunk (barát/ellenség/semleges). A fejünkön lévő vérdíj összegét is itt találhatjuk.

Modules / Modulok

Az aktuális űrhajónk moduljainak és fegyvereinek listája. Energia ellátásának ki-be kapcsolása. Erre néha szükség lehet, főleg ha nincs elég Reaktor kapacitásunk minden modulunk üzemeltetésére.

Fire Groups / Fegyverrendszer csoportosítása

Fegyverrendszerek csoportba foglalása. Elsődleges és másodlagos tüzelési csoport. Ezen felül több fegyverrendszer esetén váltás a külön rendszerek között. Ezt külön gombra / kapcsolóra is beállíthatjuk, a billentyűzeten joystick-on és érdemes is, mert ha helyzet van nincs idő a panelen váltani.

A felderítő/felfedező szkennerek (Discovery szkenner) szintén tüzeléssel aktiválhatóak. A rakétavédelmi (Point Defense) rendszert elég firegrouphoz társítani és automatikusan tüzet nyit olyan rakétákra ami elég közel ér a hajóhoz. Sok rakéta esetén sajnos a PDT sem képes mindet leszedni, de sokszor elegendő ahhoz, hogy ne okozzanak túl nagy kárt. A PDT csak és kizárólag rakétákra tüzel.

Cargo / Rakomány

Jelen űrhajónk rakterének állapota. Mit és mennyit szállítunk. Ha van érc finomító (Refinery) a hajón akkor annak az adait is itt látjuk.

Functions / Funkciók

A hajó különböző moduljainak, funkcióinak aktiválása.

  • Az itt található beállítási lehetőségek a következők
    • Factions: Kiválasztható hogy melyik frakció színeiben akarunk lenni. Kihatással van az ellenség/barát jelölésre. Pl. ha Empire-t állítok be akkor a Federation felé ellenség leszek és úgy is kezelnek. Ez a beállítás leginkább csak a háborús zónákban érhető el.
    • Landing Gear: Futóművek aktiválása (INSERT  alap esetben a gyorsbillentyű rá)
    • Silent Running: Lopakodó mód (DELETE alap esetben a gyorsbillentyű rá). A hajó reaktora rövid időn belül túl melegszik és sérül a hajótest, hacsak nincs Heat Sink Launcher amivel a felgyűlt hőt ki lehet engedni. Érdemes még kikapcsolni a reaktort és a shield generátort amég rejtőzni szeretnénk így tetszőleges ideig tudunk rejtett állapotban maradni :) Hasznos akkor is, ha ellenség követ minket, igaz pajzsunk nem lesz, de amég silent run-ban vagyunk nem tud minket targetelni.
    • Ship Lights: Hajó fényeinek aktiválása. Sötétben jól jön.
    • Flight Assist: Repülési kisegítő rendszer. Kikapcsolásával megváltozik a hajó vezérlése, teljesen manuálisan történik minden. Kihangsúlyoznám, MINDEN. Ez az E:D hard mode-ja :) Érdemes megtanulni, harcnál óriási előnyt jelent.
    • Rotational Correction: Állomásoknál amint berepülünk a Dock-ba, automatán bekapcsol. Azon kívül ki alapból ki van kapcsolva. Felveszi a kijelölt célpont forgási sebességét, ezzel megkönnyítve a dokkolást. Az állomások körül is aktív, kikapcsolásával bonyolultabb manővereket hajthatunk végre alacsony gravitációban az állomások körül.
    • Preflight Checks: Repülés előtti ellenőrzés. A játék kezdetekor egyszer lefut, ellenőrizve a vezérlők megfelelő működését (forgás, fordulás, sebesség állítás, stb.) és beállítását. Ha valamelyik nélkülözhetetlen dolog nincs beállítva gyorsbillentyűre addig nem enged tovább.
    • Turret Weapon Mode: A lövegtornyok beállítása. Nagyobb hajóknál lehet előre rögzített (amerre a vezető fülke néz) és attól eltérő irányú (oldal, fel-le, hátsó). Ezzel kellő védelmet adva minden irányból a nagy és lomha űrhajóknak.
    • Interface Brightness: A kezelői felület paneljeinek és vezérlő elemeinek fényerősségének állítása.

Információ a szerzőről

Valenhun

33 éves humanoid életforma a SOL naprendszer 3. bolygójáról. ELITE-tel kapcsolatban 1985 óta, aztán a két folytatás is megvolt. A XXI. század eleje óta MMO játékos aktívan, ezért sok MMO-ban megfordultam....

Nem vagy bejelentkezve :-(

Csak bejelentkezve tudsz hozzászólni a témához.

Jelentkezzen be, kapitány!