ELITE DANGEROUS – POWERPLAY

ELITE DANGEROUS – POWERPLAY

Ti küldtétek!

Mindig örömteli esemény, amikor Tőletek kapunk egy értékes anyagot. Mostani beküldőnk CMDR [HUN]METAXX, egy részletesen kidolgozott Powerplay cikkel lepte meg stábunkat, amit ezúton szeretnénk veletek is megosztani.

Bevezető

Az ELITE DANGEROUS világát talán nem kell bemutatnom. Aki még az őskorszakból ismeri pontosan tudja, hogy milyen kiváló játék. Aki még csak most ismerkedik vele, és még nem fedezte fel teljes egészében, az is sejtheti, hogy nem egy átlagos játékot kapott a pénzéért. A hatalmas játéktér, a különböző játékmódok, a sok – sok lehetőség hosszú órákra leköthetik a boldog játéktulajdonosokat. Azonban a több 10, vagy 100 óra kereskedés, bányászat, fejvadászat is egy idő után unalmassá / egyhangúvá tud válni. Valószínűleg erre a fejlesztők is rájöttek és megalkották, majd az egész játékmenetet, és játékstílust finom hangolták a powerplay köré.

A powerplayről általában

Nos, hogy pontosan mi is a powerplay, nehéz egyszóval elmagyarázni, sőt nem is lehet. A powerplay gyakorlatilag a játék világán belül megtalálható 10 legjelentősebb hatalom, politikai erő (POWER) területszerzési (PREPARATION), terjeszkedési (EXPANSION), valamint megtartási (CONTROL) „csatározásai”. Továbbá, miután csatlakoztunk az általunk legszimpatikusabb, és a játékstílusunknak legmegfelelőbb Powerhez, bizonyos idő eltelte, valamint a ranglétrán való egyre feljebb haladás után, mi magunk is jelentős beleszólással fogunk rendelkezni bizonyos kérdésekbe.

Természetesen nem muszáj csatlakoznunk egyetlen Powerhez sem, maradhatunk egészen nyugodtan függetlenek a játékban, azonban ez azzal jár, hogy egy nagy rakás jó dologból, és mókából kimaradunk, és persze ha már kiadtuk azt a pofátlanul sok pénzt a játékért, akkor igenis, ne csak a 30-40-50%-át használjuk ki.

Miért jó nekem, ha csatlakozom valakihez, és kit válasszak?

Nos, talán ez az egyik leggyakoribb, és legnehezebb kérdés. Miért is jó ez? Elsősorban azért, mert egy új, kellemes játékmódot kapsz, amitől a játék teljesen új arcot, színvilágot kap, lesznek új céljaid, új kihívásaid, és olyan tartalmakhoz / kedvezményekhez férhetsz hozzá, amikhez függetlenként sosem. Ezzel el is érkeztünk a kit válasszak részhez. A legegyszerűbben úgy tudsz választani, ha az összes POWER, adatlapját végigolvasod, és megnézed, hogy a hozzájuk való csatlakozással milyen előnyökre tehetsz szert. Valamint, hogy az adott POWER által megkövetelt játékstílus, a te játékszokásaidhoz passzol-e?

Például:

Ha te nem szeretsz harcolni, mert nem vagy jó benne, nem szeretsz kereskedni, mert unalmasnak találod, viszont megőrülsz az űrért, és különleges bolygókért / csillagokért / csillagködökért, mindenféle különleges objektumokért, és egy hosszú távú hajóval leginkább felfedezni szeretsz, akkor a te embered egyértelműen, Li Yong-Rui. Nála (ha már megfelelően magas rangot értél el nála) akár 200%-os kifizetést is kaphatsz a felfedezési adataidra, ami valljuk be, nem kevés. Ha ezt tudatosan kihasználjuk azzal, hogy a legjobban fizető objektumokat szkenneljük, és adjuk el neki, gyakorlatilag az anyagi biztonságunk azonnal garantálva lesz a játékban. Ezen felül, az említett úriember a hajó biztosításából -5/10/15/20%-ot enged, a megszerzett rangok függvényében, továbbá hozzáférhetünk, a független fegyverpiacon nem árult Pack-hound Rack rakétákhoz is.

Mindegyik power úgy lett kialakítva, hogy a játék alapkoncepciójához és játékstílusaihoz passzoljon, tehát elméletileg mindenki megtalálhatja a neki legszimpatikusabb powert. Arról, hogy az egyes powerek milyen bónuszokat adnak, és azt milyen stílussal (ETHOS) érik el, a Powerek gyűjtő wiki oldalán olvashattok.

Alapfogalmak

Ahhoz, hogy elkezdjünk powerplayben játszani, szükséges néhány alapfogalom tisztázása, amire a későbbiekben hivatkozni fogunk. Minden Power ezen alapok szerint működik.

PREPARATION: Előkészítés. Egy rendszer (ami még nem az emberünkké) előkészítése a powerünk számára.

EXPANSION: Terjeszkedés. Egy már sikeresen előkészített rendszer tényleges elfoglalása.

CONTROL: Megtartás / Uralás. Egy már elfoglalt, megszerzett rendszer megtartása.

POWER COMMODITY: Különböző áruk, és egyéb szállítmányok, amit (Cargo helyet foglalnak) hozni-vinni kell Meritért. Ezek lehetnek hírszerzési jelentések, ellátmány a bolygók számára, stb..

PREPARATION NOMINATION: Előkészítési szavazati jog. Ezáltal tudunk beleszólni, hogy melyik rendszer legyen a következő, amerre a Powerünk terjeszkedjen.

COMMAND CAPITAL: Erőforrás. Ezt az erőforrást nyerjük ki, az általunk elfoglalt rendszerekből és ezzel az erőforrással foglalunk el / erősítünk, és tartunk meg új és meglévő rendszereket.

MERIT: A Merit pontok az előrehaladásodat jelzik / határozzák meg, egy 5-ös nagyságú szint skálán.

1.szint – 0 Merit
2.szint – 100 Merit
3.szint – 750 Merit
4.szint – 1500 Merit
5.szint – 10000 Merit

Meriteket többféleképpen lehet gyűjteni, és minél több van, annál magasabb kedvezményekhez jut hozzá a játékos. A korábbi Li Yong-Rui példából kiindulva:

Mindenkinek jár az általa uralt rendszerekben -15% kedvezmény az űrhajókra, és a felszerelhető modulokra. A további kedvezmények, amit adott szinteken érhetünk el a következőek:

1.szint – Heti 1000 Cr, és 10 „Power COMMODITY” félóránként
2.szint – Heti 50.000 Cr, 2 Preparation Nominations, 15 „Power COMMODITY” félóránként, -5% hajó biztosítás.
3.szint – Heti 500.000 Cr, 5 Preparation Nominations, 20 „Power COMMODITY” félóránként. Ezen a szinten válik elérhetővé minimum 4 hét hűség után az extra fegyver, a Pack-hound Rack.
4.szint – Heti 5.000.000 Cr, 10 Preparation Nominations, 25 „Power COMMODITY” félóránként.
5.szint – Heti 50.000.000 Cr, 25 Preparation Nominations, 50 „Power COMMODITY” félóránként. 200%-os kifizetés a felfedezési adatokra.

Látható, hogy minél több Meritünk van, annál több és jobb kedvezmények tömegéhez férhetünk hozzá. És ez az, ami igazán kedvet csinálhat egy Powerhez való csatlakozáshoz. További érdekesség, hogy aszerint, hogy a Power milyen helyezésen áll, növekednek, vagy csökkennek egyes extrák értékei. Továbbra is Li-Young-nál maradva, a -5% alap hajó biztosítási költség, lehet akár -10%, -15%, -20% is, attól függően, hogy az emberünk éppen első, második, vagy harmadik helyet foglalja el, az összesítésben.

FIGYELEM!
Egy Powerhez való csatlakozás után, a többi Power hajóinak automatikusan ellenségei leszünk, és ők is nekünk. A ellenséges (ENEMY) hajókat, bármikor büntetlenül kilőhetjük. Pénz nem, vagy csak nagyon kevés (200 Cr) jár érte, viszont kilőtt ENEMY hajónként kapunk 1 Meritet is. Azonban Meritet ne ezzel gyűjtsünk, hanem a Power által adott feladatok teljesítésével.

VÁGJUNK BELE!

Miután csatlakoztunk az általunk legszimpatikusabbnak ítélt, és a játékstílusunkhoz legmegfelelőbben illeszkedő Powerhez, kezdjünk el Meritet gyűjteni.

Én ezt a szakaszt az általam választott Powerrel fogom bemutatni, aki Arissa Lavigny-Duval. A három fő tevékenység, PERPARATION, EXPANSION, CONTROL, mindenkinél ugyanazok, a feladatok változhatnak, eltérhetnek, az egyes vezetők (POWEREK) vezetési stílusából (ETHOS) kifolyólag.

PREPARATION:

Előkészítés. Az első teendőnk az előkészítés során, hogy megnyitjuk a Powerünk információs lapját, azon belül is, a PREPARATION fület. Baloldalon az első információ a legfontosabb, nézzük meg, mennyi az összes, ebben a ciklusban rendelkezésünkre álló COMMAND CAPITAL (CC). Nézzük még meg továbbá a Galaxy Map, Powerplay fülénél, az oldalsáv alján a PERPARATION jelölőt benyomva, hogy a TOP 10 előkészítendő rendszer közül melyiket a legérdemesebb választani. A döntés egyszerű, a zölddel jelölt rendszerekből fogjuk tudni a legtöbb CC-t kitermelni, így érdemes első körben ezeket választani.

Ahogy látható, ebben a ciklusban (az adott héten) (CC TO SPEND THIS CYCLE) 390 CC áll a rendelkezésünkre. Ez elegendő a TOP 10 előkészítendő rendszer első két elemére. Az összes többi rendszer (amik piros színnel vannak jelölve) nem készíthetőek elő, mivel nincs rájuk elég CC erőforrásunk. Értelemszerűen, tehát az első két rendszer közül kiválasztjuk az egyiket, és megnézzük, mit kell tennünk a rendszer előkészítéséhez.

A képernyő jobb oldalán középtől kissé lejjebb elhelyezkedő PREPARATION TASK, vagyis előkészítési feladat amire szükségünk lesz. Jelen esetben, az elemzőink által összeállított korrupciós jelentéseket (POWER COMMODITY) kell felvenni a hajónk rakterébe, bármelyik CONTROL rendszerünkben, majd ezt elvinni az előkészítésre kijelölt rendszerbe, hogy ezzel segítsük leleplezni az ottani ellenlábasokat, akik megakadályoznák a Powerünk bejutását a rendszerbe. Ezeket a jelentéseket egy CONTROL RENDSZERÜNK (célszerű, az előkészítendő rendszerhez legközelebbi CONTROL RENDSZERT választani) CONTACTS / POWER CONTACT menüjében tudjuk felvenni, betölteni a hajónk rakterébe. A betölthető adagok fél óránként „termelődnek újra”, a mennyiségük pedig az ALAPFOGALMAK részben bemutatott szintek elérésével változik. Jelen esetben 25 Tonnát tudunk elvinni a kijelölt rendszerbe. Ami a csomag leadásakor 25 Meritet fog adni. Tehát Tonnánként 1-et. Leadni, a célrendszer bármelyik állomásának CONTACTS / POWER CONTACT menüjében tudjuk.

FIGYELEM!
Az előkészítés, nem mindig a leírt formában zajlik. Ez Power függő. Mindig olvassuk el, a PREPARATION fülnél, a PERPARATION TASK-ot, hogy megtudjuk, pontosan mit kell tennünk.

EXPANSION:

Terjeszkedés. Egy sikeresen előkészített rendszer tényleges elfoglalása. Mivel ez is eltérő Powerenként, szintén a saját Powerem általi módszert mutatom be. Arissa, a terjeszkedést erővel oldja meg, ami azért jó, mert elképesztő mennyiségben hullik a Merit az ölünkbe.

Teendőnk a következő. Powerünk információs ablakának EXPANSION fülén válasszuk ki azt a rendszert, ahová terjeszkedni szeretnénk. Az ablak jobboldali részén található EXPANSION TASK-ot elolvasva, értelmezve, hajtsuk végre az ott található feladatot. Jelen esetben el kell utaznunk a kiválasztott rendszerbe, majd mikor odaértünk, a NAV PANELEN keressünk olyan megjelölést a rendszeren belül, hogy <CRIME SWEEP>.

Ezt kijelölve, megközelítve, és kilépve a szokásos módon, egy harc közepébe csöppenünk, csakúgy mintha Combat Zone-ban, vagy RES-ben lennénk. Azonban itt nem kell oldalt választanunk, mivel kilépéskor automatikusan a Powerünk csapatai mellé állít minket a gép. A tétel egyszerű, az összes korrupt rendszer véderőt fel kell számolni. Egyszerűbben, aki zöld velünk van, aki piros az pusztuljon!

A lövöldözés a szokott módon zajlik, azzal a kivétellel, hogy itt a hajókért nem kapunk creditet, csak Powerplay vouchert, ami a TRANSACTIONS fülön lesz megtalálható csata közben. Itt tudjuk ellenőrizni magunkat, hogy kb hol járunk.

FIGYELEM!
1 voucher nem egyelő 1 Merittel.

A zóna erőssége ebben a csatában, nevetségesen könnyű volt. Gyakorlatilag egy karcolás sem esett a hajón, még az ELITE Anacondák által sem, pedig azok voltak tömegével. Ebben a CRIME SWEEP-ben jelentős túlerőben voltunk mi, akik az Expanziós oldalon álltak. Rengeteg Cmdr. is volt, a még több NPC mellett. A lényeg, hogy egy ellenséges hajón, legkevesebb 4 baráti hajó lézere volt. Így a fent említett ELITE Anacondák és Pythonok is rendkívül rövid életűek voltak. Nagyjából 1 órás (max 75 perces) lövöldözés után jöttem ki a zónából – akkor is csak azért – mert kifogyott a Multi Cannon, és mehettem újratölteni.

A CRIME SWEEP-ben töltött idő alatt 510 Vouchert sikerült összelőnöm, ami 51.000 Creditet (igen, nagyon kevés), és 588 Meritet ért meg Arissának. Ebből is látható, hogy a korrupciós jelentések cipeléséhez képest – ami 1 Merit / 1 Tonna – jelentősen jobban lehet keresni az ilyen jellegű csatákban. Épp ezért erre is éleztem ki a saját hajómat. Ugyan van 32T Cargoja is, ha nagyon kell, de inkább támadóhajóként bánok vele.

FIGYELEM!
Más Powerek, más feladatokat adhatnak, minden esetben olvassuk el az EXPANSION fülön található EXPANSION TASK-ot, hogy megtudjuk milyen feladat teljesítésével szolgálhatjuk a kiválasztott Powerünket.

CONTROL:

Egy már megszerzett rendszer megtartása, megerősítése.

Miért fontos ez, ha már a rendszer a miénk? Nos, minden rendszer CC-t termel a Powernek, ezáltal tud terjeszkedni. Azonban, ha egy már meglévő rendszerre nem fordítunk kellő figyelmet, akkor ott zavargások (TURMOIL) törhetnek ki, ami adott esetben a rendszer elvesztését is jelentheti. Továbbá, ha egy már megszerzett rendszert, folyamatosan ellátmányban részesítünk (FORTIFY) azzal csökken az adott rendszer CC költsége, és több CC marad a többi rendszernek, illetve ha minden meglévő rendszerünkben sikeresen csökkentettük a fenntartási költségeket, akkor a maradék CC-t elhasználhatjuk új rendszerek előkészítésére (PREPARATION).

A CONTROL fülön, a leginkább megerősítésre váró rendszerek sorakoznak fel. Csupán annyi a teendőnk, hogy kiválasztjuk egyiküket és a jobboldali képernyőrészen elolvassuk a HOW TO FORTIFY leírást. Jelen esetben, arra kér minket a Powerünk, hogy a kiválasztott rendszerbe, szállítsunk a helyőrségeknek ellátmányt. Ez is POWER COMMODITY-nak minősül, a játékmenete majdnem teljesen megegyezik a PERPARATION résznél leírtakkal, csupán annyi a különbség, hogy a Garrison Supplies, nem vehető fel minden CONTROL rendszerben, csak és kizárólag a Power HQ (főhadiszállás) rendszerében. Ezt pedig a választott vezetőnk információs lapjának első fülén (OVERVIEW) találjuk.

Tehát, el kell utaznunk a Power HQ-jára, ott a CONTACTS / POWER CONTACT-nál a jobboldali részen a FORTIFY szekciónál, ugyanúgy bepakolunk a hajónk rakterébe a rangunktól függően 10-15-20-25-50 Tonnányi POWER COMMODITY-t, majd ezt elvisszük a megerősíteni kívánt rendszerbe, és ott ugyanezen menüpontok alatt átadjuk. Itt is az 1 Merit / 1 Tonna szabálya él.

FIGYELEM!
A megerősítő küldetések Powerenként eltérőek lehetnek. Mindig olvassuk el, a Power információs lapjának CONTROL fülén, a HOW TO FORTIFY részt, hogy megtudjuk, mit kell tennünk, a kijelölt rendszer megerősítéséhez.

Röviden és tömören ennyi a Powerplay lényegének bemutatása. Készíts elő – Terjeszkedj – Tartsd meg. Természetesen számos dologról lehetne még beszélni, az aláaknázástól (UNDERMINE) azaz az ellenséges Power előrejutásának akadályozásáról, a zavargások kezeléséről (TURMOIL), a küldetésekben kijelölt sikerjelzőn (SUCCESS TRIGGER) át. És ha lesz rá igény, egy következő cikkben összeszedhetem nektek erről is a tudnivalókat.

Addig is jó vadászatot mindenkinek, és éljen soká a Birodalom!

CMDR [HUN]METAXX

 

A teljes hazai ED közösség nevében nagyon szépen köszönjük a munkádat!
EDHU Team

Információ a szerzőről

Duvi

Én vagyok a csapat átlagéletkorának a megrontója, mind a 48 évemmel :) Egy öreg nyomdász, akinek kimaradt az életéből az első Elite, pedig már volt gépem akkoriban. Szeretem a sci-fit és a Pc-s játékokat. Első gépem egy Intel DX4-es Pc volt......

Erről beszélnek a többiek

  • Athalay

    № #548 @ 2015-11-04 11:47
    Nem vagy bejelentkezve.

    Köszi a cikket, és gratulálok, nagyon jól összeszedett leírás. Várjuk a folytatást! :)

  • yodamester

    № #553 @ 2015-11-10 13:48
    Nem vagy bejelentkezve.

    Köszi a cikket! Nagy segítség, hogy egy helyen választ kaptam sok kérdésemre.

  • Flynth

    № #554 @ 2015-11-12 10:59
    Nem vagy bejelentkezve.

    Jo lett, elegge sok uj info volt benne, meglepodtem mennyire feluletes a powerplay tudasom :D

    • metaxx

      № #556 @ 2015-11-12 14:01
      Nem vagy bejelentkezve.

      Igen, a Powerplay összetettebb, mint elsőre látszik, viszont ambivalens is, mert ezzel egyben, jóval egyszerűbb is, mint elsőre tűnik. :D

  • danyboiii

    № #559 @ 2015-11-21 13:08
    Nem vagy bejelentkezve.

    Szuper jó kis bemutató volt, sokat fog segíteni, eddig azt se tudtam merre induljak el. :) Köszönöm Én is várom a folytatást.

Nem vagy bejelentkezve :-(

Csak bejelentkezve tudsz hozzászólni a témához.

Jelentkezzen be, kapitány!