Űrhajó vezetési alapok és tippek

Űrhajó vezetési alapok és tippek

Sziasztok!

Mivel érkezett egy kérés felénk, hogy írjunk egy segédletet az űrhajók vezetésére vonatkozóan, ezért most néhány pontban részletezzük az űrutazás alapjait.

Előre jelzem, hogy nem tartom magam sem kiváló pilótának, sem mindent tudónak, viszont most van időm megírni azt, amit eddig megtanultam.

Remélem mindenki talál benne hasznos információt.

Első lépés, avagy az úti cél kiválasztása

Az úti cél lehet másik naprendszer vagy az aktuális naprendszeren belüli bolygó, állomás, objektum. Ezt a Navigációs panelen (1-es gyors gomb megnyomásával) lehet a Helyek (Location) listából kiválasztani a leggyorsabban.

Természetesen a GALAXY MAP-t is használhatjuk erre a célra. Ott más egyéb hasznos funkciókat és adatokat is elérhetünk.

Felszállás előtti Tippek:
– Ellenőrizzük kereskedelem felvétele előtt, hogy a cél állomást a jelenlegi űrhajónkkal el tudjuk-e érni (elég messzire képes-e ugrani az űrhajónk tele raktérrel)
– Nem illegális-e ott a szállítani kívánt árú
– Nem köröznek-e bennünket abban a rendszerben
– Megvan-e javítva az űrhajó
– Tele van-e az üzemanyag tartály
– Fel van-e töltve a fegyverzet lőszerrel

Felszállás

Felszállást kezdeményezni az állomás menüben a LAUNCH opciót választva kell. Ekkor, ha az űrhajó a hangárban van automatikusan felkerül a felszálló pályára, az űrdokk kijárata felé nézve. A felszállásra és az űrdokk elhagyására 5 perc áll rendelkezésre, s nem lehet az űrdokk kapujában megállni 5 mp-nél tovább. Ha ezt megtesszük büntetést kapunk (pénzbelit).

Felszálláskor érdemes függőlegesen felemelkedni az űrdokk bejáratával egy vonalba, majd közepes sebességgel kirepülni az állomásból, ügyelve arra, hogy ne menjünk neki másnak, s közben az INSERT gyors-gomb megnyomásával húzzuk vissza a leszálló talpakat.

Az űrdokkot elhagyva ellenőrizzük az úti cél rögzítését, s minél előbb teljes sebességgel távolodjunk el tőle addig, amíg a tömeg zár ki nem kapcsol (Mass Locked jelzés jobb alul). Ezután ha az úti cél nincs blokkolva és az űrhajót felé irányítottuk, a J gyors-gomb megnyomásával aktiválhatjuk a Frame Shift Drive-t (FSD vagy hiper hajtómű). Ha mindent jól csináltunk a CHARGING felirat sikeres feltöltődését követően az űrhajónk 5 mp-el később elugrik a kijelölt naprendszerbe.

Felszállási Tippek:
– Amíg az űrdokkban vagyunk nem tudunk leszállási engedélyt kapni, előtte el kell hagyni az űrdokkot és újra bemenni
– Felszálláskor, amikor visszahúzzuk a leszálló talpakat ügyeljünk arra, hogy az űrhajó hirtelen felgyorsul
– Ha WANTED felirat van a bal alsó sarokban akkor felszálláskor az űrállomás kilövi az űrhajónkat (legalábbis el kezd minket lőni)
– Ha a kijelölt úti cél egy bolygó mögött van, akkor elöször SuperCruise (SC) sebességre kell kapcsolni, ennek a gyors-gombját a CONTROLS alatt tudjuk beállítani, s meg kell kerülni a bolygót
– Ha a leszálló talpak ki vannak engedve nem tudjuk az FSD-t aktiválni
– Ha a tömegzár még aktív, nem tudjuk az FSD-t aktiválni
– Ha az űrhajó nem megy teljes sebességgel, az FSD nem aktiválódik
– Ha az úti cél messzebb van, mint amennyi üzemanyag felhasználást az űrhajó reaktora enged, akkor nem tudjuk az FSD-t aktiválni
– Alap esetben az űrdokkon belül a hajó automatán felveszi az állomás forgását, az űrkapun áthaladva azonban kikapcsol, ezért nagyobb hajóknál erre figyelni kell

Bolygóközi utazás/tér  (azaz a SuperCruise mód)

Ez az állapot a naprendszeren belüli közlekedést biztosítja.

Ha el akarunk hagyni egy állomást, bolygót vagy bármilyen pontot, akkor a SC móddal tudjuk megtenni.

Ha új naprendszerbe érkezünk a hipertér ugrást követően, rögtön SC módba kerülünk a naprendszer központi csillaga mellett.

SC módba váltáskor a már ismert Navigációs panelen ki kell választanunk az úti célt, ami lehet másik naprendszer vagy helyi objektum (állomás, bolygó, stb). Ha 1000 kilométerre megközelítjük az úti célt, akkor a számítógép rögzíti a cél koordinátákat és az FSD hajtómű kikapcsolásával automatikusan a cél közelében lépünk ki a normál térben.

Ebben a módban lehet más hajókat eltéríteni.

Utazási Tippek:
– Amikor megérkezünk egy új naprendszerbe, a hajó elég nagy sebességgel közeledik a helyi csillag irányába, ezért vagy lassítsunk vagy kormányozzuk el az űrhajót annak irányából, mivel az űrhajó vészesen elkezd túlmelegedni, majd megsemmisül
– SC módban a bal oldali CONTACT panelen megjelennek a közelben lévő űrhajók, de csak az előttünk 180 fokos térben lévő űrhajókat tudjuk részletesebben szkennelni
– Az Elfogó modult SC módban kell használni
– A Discovery Scannert is SC módban érdemes használni
– Ha a sebesség mérőn a kék sávban tartjuk a sebességet, akkor a hajó optimálisan közelít a célhoz. Ha gyorsabban akarunk menni akkor könnyen túlmehetünk a célon, a hajó nem fog tudni időben lelassulni
– Ha túl közel megyünk a naphoz, hamar megsül a hajó és sérül a burkolata
– Ha közel megyünk egy bolygóhoz, akkor annak gravitációs tere megfogja és lelassítja az űrhajót, ezért érdemes távolságot tartani tőlük

Elfogás

Miközben a bolygóközi térben utazunk az SC módban, előfordulhat hogy megpróbálnak minket eltéríteni és kiszedni SC módból. Ezt hívják Interdiction-nek. Ha ügyes a pilóta és a támadó nem túl erős elfogót lőtt ki, akkor el lehet kerülni az elfogást. Az elkerülés lényege, hogy a hajót az úgynevezett menekülési vektor (Escape Vector) irányába kell kormányozni addig, amíg a HUD közepén lévő KÉK sáv maximumra nem nő vagy a PIROS sáv el nem fogy.

Sikeres elfogás esetén az áldozat hajója visszatér a normál térbe és pajzs nélkül marad egy időre, miközben az FDS meghajtónak kell pár másodperc hogy újra töltődjön. Az elfogó hajó ilyenkor szintén visszakerül a normál térbe, de neki teljes pajzsa marad. Ekkor is van lehetőség elfutásra, ha sikerül pár másodpercig kibírni az ellenséges lövéseket.

Sikeres elkerülés esetén az áldozat halad tovább SC módban, míg a támadó visszakerül a normál térbe.

Elfogás Tippek:
– Minél jobban a menekülési irányba tudunk maradni, annál hamarabb tudjuk elkerülni a kiszedést
– Ha mégis kiszednek, minden energiát a hajtóműre adva és a TAB gyors-gombbal aktiválható turbóval sikerülhet pár értékes másodpercet nyerni, hogy újra SC módba léphessen az űrhajónk
– Ha kiszedünk valakit, akkor a normál térbe érve használjuk rajta a Cargo Scannert, hogy megtudjuk, érdemes-e kilőni vagy sem
– A nyugodt és megfontolt pilóta biztosabban szökik meg az elfogó elől

Leszállás

Amikor kilépünk az úti célunk, legtöbbször egy állomás mellett az SC módból, legtöbbször 8-10 km-re kerülünk tőle. Ilyenkor elindulunk az állomás bejárata felé, miközben leszállási engedélyt kérünk a bal oldali Contact panelen az állomástól. Ekkor pár másodperc múlva a radar felett KÉK színnel kiírja, hogy megkaptuk a leszállási engedélyt és 10 percünk van leszállni. Ez általában elég szokott lenni.

Miközben megközelítjük az űrdokk kapuját érdemes a leszálló talpakat kiengedni az INSERT gyors-gombbal. Ezután át haladva az űrdokk kapuján megkeressük a számunkra kijelölt leszálló helyet és leszállunk. Ennek megkönnyítésére a leszállás utolsó fázisában a Radar helyén egy vörös célkereszt jelenik meg, felette a hajónk sziluettjével és térbeli helyzetével. Akkor vagyunk jó helyen, ha a vörös célkereszt kék színűre vált és űrhajónk a Célkereszt “felső” irányába néz. Ha ügyesen csináltuk a leszálló hely automatán befog minket és már le is szálltunk.

Leszállási Tippek:
– Az állomásokra a leszállási engedélyt 7.5 km-s távolságon belül lehet megkérni
– A CORIOLIS típusú állomások (a “kocka”) esetében eleinte nehéz lehet megtalálni az űrdokk kapuját, ezért érdemes a kijelölt állomást a bal lent lévő 3D-s sziluetten megnézni, ott ugyanis egy nyíl mutat az oldalakon az űrdokk felé
– Ha nincs kiengedve a leszálló talp, akkor nem tudunk landolni
– A leszálló talpak kiengedése lassítja az űrhajót kb. 50%-al
– Az űrdokk kapujába lépve automatán felveszi az űrhajó az állomás forgását, ezért nagyobb hajóknál erre figyeljünk
– Ha sokat időzünk az űrdokk kapujában pénz büntetést kapunk
– Itt is igaz, hogy az űrdokk kapuján és a leszálló platformhoz közel érdemes a sebességet a KÉK sávban tartani
– Ha egy rendszerben körözés alatt állunk, számítsunk rá, hogy az állomás és a helyi rendfenntartó erő hajója támadni fog bennünket

Információ a szerzőről

Valenhun

33 éves humanoid életforma a SOL naprendszer 3. bolygójáról. ELITE-tel kapcsolatban 1985 óta, aztán a két folytatás is megvolt. A XXI. század eleje óta MMO játékos aktívan, ezért sok MMO-ban megfordultam....

Erről beszélnek a többiek

  • Kondor

    № #247 @ 2014-11-21 23:05
    Nem vagy bejelentkezve.

    Gratulálok, szép munka!

  • Nissifer

    № #248 @ 2014-11-21 23:16
    Nem vagy bejelentkezve.

    Szuper összefoglaló, thx! :) Utolsó bekezdéshez javaslok egy kiegészítést: az űrállomás mindig az óra mutató járásával ellentétesen forog, ez alapján könnyebb megtalálni a bejáratot. Illetve az egyik helyen az FSD véletlen elgépelés miatt FDS lett, ezt még célszerű lehet javítani. Elfogással kapcsolatban, ha kipukkantom a jóember hajóját, akkor automatikusan jár némi vérdíj a fejemre (akkor is ha nem marad szemtanú) ?

    • [HUN] WarHead

      № #250 @ 2014-11-22 00:28
      Nem vagy bejelentkezve.

      A kepek jelen esetben mozgo gifek, nyissatok meg nagyban oket ;) Le a kalappal @ValenHUN!

      • Valenhun

        № #257 @ 2014-11-22 07:37
        Nem vagy bejelentkezve.

        Eredetileg azért volt úgy megírva a cikk, hogy a mozgó GIF-k is látszanak, s így könnyebb legyen értelmezni az olvasottat. Az észrevételek meg jogosak :) Ami az elfogást illeti, az alábbi esetek lehetségesek: 1. ha a Támadón nincs vérdíj és nem körözik + te lősz először, akkor lesz vérdíj a fejeden, mert agresszor vagy 2. ha a Támadón nincs vérdíj és nem körözik + ő lő először, akkor nem kapsz vérdíjat, mert önvédelem 3. ha a Támadón van vérdíj és/vagy körözik + te lősz először, akkor megkapod a vérdíjat, és te nem leszel körözött 4. ha a Támadón van vérdíj és/vagy körözik + ő lő először akkor megkapod a vérdíjat, és te nem leszel körözött

      • Mr Mojo Risin

        № #422 @ 2015-02-26 15:13
        Nem vagy bejelentkezve.

        Ezt nem tudtam, be lehetne tenni a cikkbe is :)

      • Mr Mojo Risin

        № #423 @ 2015-02-26 15:18
        Nem vagy bejelentkezve.

        Ezt nem tudtam, be lehetne tenni a cikkbe is, mert hasznos info :)

  • SityiSXT

    № #259 @ 2014-11-22 08:42
    Nem vagy bejelentkezve.

    Jó cikk, de én egy fontos dolgot hiányolok. Az űrállomások kapuja elég szűk, így a forgalomszabályozás miatt a kapu mindkét oldalán kívül-belül piros és zöld lámpák mutatják, melyik oldal milyen irányú forgalmat fogad. Ezt sajna sokan nem tartják be és középen repkednek, pedig így két bálna hajó is simán ki- és be tud repülni egyszerre.

    • Kondor

      № #260 @ 2014-11-22 09:08
      Nem vagy bejelentkezve.

      Ezt sajnos maga a Frontier sem tartja be, ugyanis az összes NPC középen közlekedik :). Talán ha ezt javitanák, sokat fejlődne az űr közlekedési kultúra. Persze ez nem azt jelenti, hogy mi: játékosok, ne tartsuk be, de a fejlesztők részéről ezt jobban kellene promotálni.

    • [HUN] WarHead

      № #263 @ 2014-11-22 09:50
      Nem vagy bejelentkezve.

      Sot, meg nehany npc is kozepen repked :D

      • SityiSXT

        № #267 @ 2014-11-22 10:22
        Nem vagy bejelentkezve.

        Gáz, de hát sajna ez van akkor. Azért a humán játékosok kedvéért talán ki lehetne hangsúlyozni. ;)

    • Valenhun

      № #275 @ 2014-11-22 14:10
      Nem vagy bejelentkezve.

      Az NPC űrhajók szoktak rendszerbe elakadni az űrdokk kapujában úgy, hogy beakad a hajó 2 oldala, mert ők nem használják a rotáció kiegyenlítőt. Meg számtalan NPC űrhajó megy neki az állomásnak és ezért szétlövik.

  • kalif

    № #266 @ 2014-11-22 10:21
    Nem vagy bejelentkezve.

    Köszönöm szépen, hogy ilyen hamar sikerült a tutorialt megcsinálni. Nagy segítség lesz. Nagy grat érte ! :)

  • Pilgrim

    № #489 @ 2015-06-18 11:22
    Nem vagy bejelentkezve.

    Köszi a cikket! :)

  • ksanci

    № #576 @ 2016-01-12 23:07
    Nem vagy bejelentkezve.

    Üdv! Nagyon jó cikk, én is köszönöm! Egy kis pontosítás, mert én is belefutottam. Ha ezt mindenki tudja, elnézést :) Szóval a felszállási tippeknél: az űrhajó nem kezd el csak úgy magától gyorsulni, ha visszahúzzuk a leszállótalpat (INSERT), csak akkor, ha a kiengedés előtt volt sebességünk és más kiosztást használunk a leszálláshoz. Tehát pl. én alapesetben a joystickot használom irányításhoz, de a leszálláshoz már a billentyűzetet. A két kiosztás között automatikusan vált a leszállótalp kiengedésével/behúzásával a program. (Főmenüben a Controls alatt állíthatóak ugye). Eleinte megközelítéskor nem vettem vissza nullára a gázt, csak simán kiengedtem a leszállótalpakat. Ezzel az irányítás a billentyűzetre került és nulla lett minden irányú sebesség. A gond ott volt, hogy felszállásnál a leszállótalpak behúzásánál automatikusan visszaváltott a joystickra, amin a gázkar nem nullán állt, naná, hogy el is indult mindjárt. Esetenként neki a dokknak. :) Szóval figyeljünk oda a kiosztásokra és a játékvezérlő(k) állapotára és akkor nem ér meglepetés.

Nem vagy bejelentkezve :-(

Csak bejelentkezve tudsz hozzászólni a témához.

Jelentkezzen be, kapitány!